قصص قصره

https://shasha-cima.blogspot.com/search/label/%D9%82%D8%B5%D8%B5%20%D8%B7%D9%88%D9%8A%D9%84%D9%87

أخبار ساخنة

إعلان الرئيسية العرض كامل

إعلان أعلي المقال



الحلقه السادسه


مروة:طيب ..احب اقولك اني مش لاقيالك مدرسة ...مفيش مدرسة راضية تقبلك بعد كمية الرفد دي
نور:...............
مروة:خشي جوة..خشي يا نور جوة بدا ما اتنرفز عليكي

قطعهم دخول جومانا المفاجئ...
جومانا:ماما..انا عندي الحل..
مروة:...في ايه يا جومانا مالك
جومانا:ماما انا هروح اشتغل في القاهرة..
مروة:نعم
جومانا:ايوة..جايلي عرض شغل هناك و لقيت مدرسة هناك حلوة اوي مناسبة لنور
مروة:........
جومانا: ونبي يا ماما..شركة محترمة جدا..و ريما اللي جيبهالي و ريكا ممكن تيجي معايا تشتغل كمان..و بالنسبة للبيت هنأجر بيت هناك ..ها ايه رأيك
مروة:خلاص موافقة
جومانا:هييييه..انا هروح اكلم ريما اديها الموافقة

نور:يعني احنا كده هننقل القاهرة
مروة:اه
__________________________________________________________________
يوسف:ايوة يا جاسر اخيرا رديت
:..انا مش جاسر يا يوسف
يوسف بإحراج:انا اسف يا ريما..ازيك
ريما:انا كويسة بس انت اللي شكلك مش كويس
يوسف:عادي خناقات ولاد ..متحطيش في بالك ..خير
ريما:ااا..بص بصراحة ..جومانا وافقت عالشغل و عايزة في اقرب وقت تعمل Interview ...
يوسف:عظيم
ريما:وووو..اااا
يوسف:ايه؟
ريما:انا معاها
يوسف بفرحة:بجد
ريما:اه
يوسف ببلاهه:الله
ريما بإحراج:طيب ..
يوسف:استناكوا بكرة يعني ؟
ريما:بكرة...اااا...خلاص ماشي هنيجي بكره
يوسف مؤكدا:هتيجي يا ريما
ريما:اه هاجيلك بكرة..مع السلامة ....

ليقاطعها دخول شخص مفاجئ و علامات لا تبدو مبشرة علي وجهه:كنتي بتكلمي مين!
______________________________________________________________________
كانت تجلس في غرفتها تبكي علي حالها و علي الوضع الذي وضعها هذا الاحمق الذي تحبه فيه....لم تكن تريد ان يراها اخاها (جاسر) بهذا الشكل ابدا ....ليقاطعها دخول شخص ما ...

ادهم بخبث:الجميل بيعيط ليه
سارة:ادهم..حل عني انهردة مش ناقصاك
ادهم:ليه بس يا سوسو
سارة:ادهههههم..انا فاهمة دماغك دي كويس ..اطلع بره
ادهم:كده تطرديني ..بتردي اللي يوسف عمله فيكي
-حدقت سارة في عينيه بصدمة:...........
ادهم:ايوة..انا سمعت كل حاجة ...ازاي تخبي عني انا و اياد حاجة زي كده
سارة:اسمع يا ادهم..والله لو الموضوع وصل لحد انت حر
ادهم:ليه بس تهدديني يا سوسو ده انا بحبك
سارة:يا حيوان اطلع برة
ادهم:حاضر متزوقيش بس ........
_________________________________________________________________
عمر:كنتي بتكلمي مين
ريما:ااا..عمر...خش
عمر بشك:كنتي بتكلمي مين
ريما:ده..ااا..
عمر:كده يا ريما تخوني ثقتي فيكي ..ده انا وثقت فيكي بس مكنتش اعرف انك زي كل البنات الزبالة الي بيخبوا عن اخواتهم..يا خسارة
ريما:عمر اسمع ..اولا ده صاحب الشركة اللي هروح اعمل فيها بكرة interview ..ثانيا انا مخنتش حد ولا عملت حاجة غلط وبعدين الشخص ده وقع معاه موبايلي بالغلط و لازم اخده....و بعدين يعني هو كل البنات زبالة..خلاص روح اتشطر علي جومانا بقي ..
عمر :ريماااااااا..متخلطيش يا ريما
ريما:لا سوري نسيت انها مش بتحبك
عمر بعصبية:ريمااااااااااااااااا..مفيش خروج بكرة
ريما:انت ليه تحكم عليا...بصفتك مين...اروح الحتة اللي انا عايزاها
عمر ببرود:وانا قلت مفيش خروج....
-ثم خرج من الغرفة دون ان يسمع ردها....
______________________________________________________________

سارة ببكاء:عرف يا جاسر ..عرف كل حاجة
جاسر:اهدي يا حبيبتي ..اهدي بس ...فيها ايه لما يعرف ..ده عيل اهبل..هيعمل ايه
سارة:انت متعرفش دماغه زيي يا جاسر...هيعمل كتير ...
جاسر محتضنها:انا بقولك اهو..مش هيتجرأ يعمل حاجة ..متخافيش ..
-ثم قبل رأسها بحنية
_________________________________________________________________
ريما ببكاء حاد:يا جومانا ..احنا عمرنا ما وصلنا كده ..انا مش عارفة ازاي قلت الكلام ده ..انا مش هقدر اروح بكرة
جومانا:ريماا..اهدي كده و استهدي بالله ...انا هكلمه و هتصرف معاه
ريما:بلاش خناق و نبي ..
جومانا :متخافيش

-ما هي الا دقائق حتي رن جرس منزل ريما .....فذهب عمر لفتح الباب مستغربا من يأتي في هذا الوقت حتي وجد امامه.....

جومانا:عايزة اتكلم معاك شوية يا عمر
______________________________________________________________________

كان جالس في سريره ممسكا هاتفه حتي وصلته رسالة من "يوسف"
يوسف:اطلع برة الفيلا حالا ..ضروري يا جاسر

-دقائق و خرج جاسر من الفيلا ليجد يوسف في طريقه

يوسف بمرح:مردتش علي التليفون قلت اشوفك Face to face ...مالك يا عم ...خلاص بقي فك كده
جاسر:مالي!!..لا ماليش..مبسوط و بتنطط
يوسف:خلاص يا جاسر..انا اسف بس انا مليش ذنب والله
-نظر له جاسر بشك
يوسف:خلاص بقي..ده انا عندي ليك خبر فلة
جاسر بإبتسامة خفيفة:طيب..قول في ايه
يوسف:مش انت كنت عايز سكرتيرة جديدة بدل البت اللي عندك الي مشيتها دي
جاسر:اه
يوسف:جبتلك واحدة
جاسر:مين
يوسف:واحدة اسمها جومانا
جاسر:خدها انت..انت مش عندك اصلا
يوسف ببلاهه:لا ما انا خدت ريما
جاسر:يوسف مش فايقلك هبقي اشوف مالك بعدين..سبني ادخل بقي عايز انام
يوسف:طب تعالي بدري بقي
جاسر:اوك
يوسف بخفوت:ابقي قابلني لو جيت بدري ..انا حافظ يا صاحبي
جاسر:بتقول حاجة؟
يوسف:لا خالص ..مع السلامة
جاسر:سلام
______________________________________________________________
عمر:خلاص يا جومانا موافق
جومانا بإبتسامة جذابة :تمام ..شكرا اوي يا عمر و شكرا انك فهمتني
عمر بهيام:انتي تأمري
جومانا:تصبح علي خير
عمر:وانتي من اهله
______________________________________________________________
انتهي اليوم ليبدأ يوم جديد مملوء بالحيوية و البهجة و مع صوت العصافير يستيقظ ابطالنا سريعا استعدادا ليوم جديد..........

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال